
78Robin Sewlal

27. Does print media have a future?  
Ryland Fisher

I asked my 20-something daughter whether she thought print 
media, especially newspapers, will continue to exist, and 

she immediately said “no”. Her reason is that young people 
have other ways of finding news nowadays. Recent newspaper 
circulation figures appear to bear out this belief. In December 
2001, the circulation of the Sunday Times, South Africa’s biggest 
weekly newspaper, was 503 000. 1 Its circulation has dropped by 
more than 50 per cent to just over 240 000. 2

	 Other newspapers have shown similar spectacular declines: 
The Star, once the biggest daily newspaper in Gauteng, was selling 
163 963 copies in 2001. It has fallen, according to the Audit 
Bureau of Circulation, to 71 692, the Business Day from 33 388 
to 18 377 as well as  The Cape Times, which I edited until the 
end of 1999, from 48 748 to 29 530.
	 Not one publication has seen an increase in circulation in recent 
years. Even the Daily Sun, South Africa’s largest daily newspaper 
which was founded by the brilliant newspaperman, Deon du 
Plessis in the early 2000s and caused a disruption in what was 
already a congested market, has seen its circulation declining 
gradually, and sometimes rapidly, over the past few years. It’s 
on 105 131, 3 after having reached highs of more than 300 000 
in earlier years. What is also significant is that the Daily Sun’s 
readership has always been significantly higher than most other 
publications: at one point each copy had about 20 readers. 4 This 
high readership proved that literacy was not a problem as far as 
potential newspaper readership goes. Relevance and usefulness 
of the media were probably bigger factors.

“it is not the medium 
but the quality of the 
journalism that is 
important”
	 If this decline in newspaper circulation continues, it is likely 
that the prediction by the doomsayers – that the end of print 
media is nigh – will probably be realised in a few years’ time, if 
that long.
	 I have spent most of my career in print media, mainly 
newspapers. I am one of those with ink in my blood, as they 
say in the industry. I have worked at and with many newspapers, 
and have seen a few close over the course of my career. The first 
newspaper I worked at, the Cape Herald, targeted the “coloured” 
community of Cape Town. It was owned by the then Argus 
Company, but it was a paper that understood its constituency 
and, during the time I worked there, I did not forsee that it 

would ever close. The Cape Herald closed in the early 1990s, 
when the trend was to close newspapers that served defined 
ethnic communities. In some ways, the Cape Herald became a 
victim of the non-racial society we were supposedly all trying to 
achieve.
	 When I was working for the Sunday Times, where I had first 
been tasked with transforming an Extra edition aimed at the 
“coloured” community into a non-racial Metro publication, I 
succeeded. I later was moved to Durban, where my editor asked 
me to do the same: transform the “Indian” Extra into a non-
racial Metro publication. I failed hopelessly.
	 After the Cape Herald, I worked at a series of alternative, 
anti-apartheid community newspapers. They included Grassroots, 
South, and New Nation, all of which have since closed. But the 
reason for them closing was different to the commercial, mainstream 
newspapers. Most of these newspapers depended on funding 
from overseas organisations and countries which were sympathetic 
to the struggle against apartheid. When we became a democracy, 
many of these overseas funders no longer saw the need to 
support anti-apartheid organisations, and decided that they 
wanted to support the African National Congress government 
directly. This led to the demise of many non-governmental 
organisations, including community media throughout the 
country. The only alternative newspaper of that generation 
that still exists, but is also going through tough times, is the 
Mail & Guardian, which used to be known as the Weekly Mail. 
Another, Vrye Weekblad, was recently relaunched as an online 
publication.
	 As part of trying to redress the wrongs of the past, the 
relatively new government set up the Media Development 
and Diversity Agency (MDDA) - which was co-funded by the 
media conglomerates – as a way of funding community media. 
Community media at the time consisted mainly of newspapers, 
but there were also quite a few radio stations and even one or 
two television projects, such as Cape Town TV and Soweto TV. 
Most of the projects funded by the MDDA have been struggling, 
and some have closed because they were not able to attract 
advertising, which is the lifeblood of any media entity. None of 
the newspaper projects funded or started by the MDDA, I am 
afraid to say, achieved any remote success over the past 25 years 
of democracy. Most of them have been struggling, and hoping 
that government advertising would come to their salvation, but 
it has not.
	 The Association of Independent Publishers represents grassroots 
community newspapers (both online and print) throughout 
South Africa, but many of them have not been started with 
MDDA support. “There are over 200 AIP members who publish 
more than seven million copies per month (reaching close to 
28 million readers). Over 70% of our publishers are black, and 



Reflections of the South African Media: 1994-201979

our publications service the most rural parts of the country,” 
says executive director Carol Mohlala. “AIP member publications 
are distinct from mainstream media owned by large media 
groups like Media 24, Independent Media, Caxton Group and 
Tiso Blackstar. Members publish primarily in rural areas and 
disadvantaged communities, in a diverse range of languages 
and service a diverse range of interests. 85 members publish in 
a combination of English, Afrikaans and a local language. 78% 
of publications are black-owned with 28% owned by women. 
Our geographical communities range from rural Cofimvaba to 
the urban people of Bonteheuwel, Heideveld and the Cape Flats, 
from Makhado to Gansbaai, Mangaung to Jozini and many 
more in between.”
	 A worrying trend with community newspapers today is that 
they are still too dependent on government, and always look 
to it to come up with solutions to their problems. They fail to 
understand that, in order for newspapers to attract advertising 
support, it needs a decent circulation, and this will only come 
about if they provide their readers with relevant and engaging 
content. Too many newspapers, community or mainstream, 
seemed to have forgotten their mandate to “inform, educate and 
entertain”.
	 There is another group of community newspapers in South 
Africa which would not qualify to belong to the AIP because 
they are owned by one of the big media houses, Caxton, which 
also has printing presses throughout the country. According to 
their website, Caxton owns about 120 community newspapers, 
some of it in partnership with local owners, but most of them 
directly. 5  Caxton, which was started by entrepreneurs Terry 
Moolman and Noel Coburn in 1980, also owns The Citizen 
newspaper and several magazines, and is one of the four big 
companies that have dominated the South African media landscape, 
and especially the newspaper industry, since the days of apartheid. 
The other companies are Independent Media, which used to be 
known as the Argus Company for most of its life (its first title, 
the Cape Argus, was founded in 1857), Media 24 (which was 
started as Naspers in 1915), and what is now known as Arena 
Holdings, but has gone through a succession of names over 
the past few decades, including South African Association 
Newspapers, Times Media Limited and Tiso Blackstar. Caxton’s 
only major daily newspaper, The Citizen, was started as part of a 
secret propaganda project of the National Party government in 
the mid-1970s. It was later exposed as part of the Information 
Scandal which led to the resignation of several ministers. 6 The 
first “owner” of The Citizen, which he bought with government 
money, was Dr Louis Luyt. He later became the president of the 
South African Rugby Union, and who controversially summoned 
President Nelson Mandela to give evidence in a court case that 
he brought against the former statesman. Mandela attended 
court thereby demonstrating that he was not above the law,
	 Media24 was until recently the South African wing of 
Naspers, which has now grown into an international company. 
Naspers describes itself as “a global internet group and one of 
the largest technology investors in the world”. 7  Naspers was 
reportedly founded in 1915, under the name De Nasionale Pers 

Beperkt, as a publisher and printer of newspapers and magazines. 
The company was set up to support Afrikaner nationalism, and 
immediately launched its first newspaper, Die Burger, followed 
by its first magazine, Huisgenoot, the following year.
	 Independent Media is still South Africa’s biggest mainstream 
newspaper company, owning nine daily newspapers and 10 
weekend titles. They also own 11 community newspapers, all 
serving local areas in the Cape Town metro. The company now 
describes itself as “one of South Africa’s leading multi-platform 
content companies”. 8  The company owns The Star, Pretoria 
News, Daily News, The Mercury, Cape Times, Cape Argus, 
Sunday Independent and Sunday Tribune, among others. It 
further owns the Zulu-language I’solezwe and the Xhosa version, 
I’solezwe lesiXhosa. The company has ownership of GQ men’s 
magazine. Independent’s forerunner, the Argus Company, 
was owned by Anglo American for decades until they sold the 
company in 1994 to an Irish company headed by billionaire Sir 
Anthony O’Reilly. It sold the company to a South African 
consortium, led by Dr Iqbal Surve’s Sekunjalo Group, in 2013. 
	 Arena Holdings is the new name given to the company 
previously known as Tiso Blackstar after it was bought by Lebashe 
Investment Group, led by entrepreneur Tshepo Mahloele. 9 
Arena owns the crown jewel of newspapers in South Africa, 
the Sunday Times, along with other titles, such as the Sowetan, 
Daily Dispatch and Eastern Province Herald. It also owns 
business publications, Business Day and the Financial Mail. 10

	 Most media companies now have websites and dabble in 
social media, but some are more serious than others. Media24 
leads the way with everyone else trying to catch up. But this is a 
more contested market than newspapers, and South Africa’s big 
media companies, with their long histories, now have to contend 
with a host of smaller local competitors along with major 
international competitors like Google and Facebook.
	 As someone who has been in the industry for almost 40 
years, I have become accustomed to having to survive in changing 
environments. When I started out, we were still using manual 
typewriters, and had to type each story in triplicate. Nowadays, 
I sometimes type my weekly columns on my mobile phone. I 
have always been driven by a belief that what is important is not 
the medium, but the quality of the journalism. Despite the flood 
of information that is available on the internet and on social 
media, people will always be prepared to pay for good journalism, 
despite the platform it is on. Journalism, that people find 



80Robin Sewlal

relevant, useful and informative, will always be able to find a 
home. As convener of the Vodacom Journalist of the Year 
competition, arguably South Africa’s most prestigious journalism 
awards, I led the process a few years ago to grant awards based 
on content and not on platforms, which had been the case for 
almost two decades. The decision has been proven to be correct, 

because we have discovered news outlets that we did not know 
exist – and they produce excellent journalism.
	 So, to the question of whether newspapers or print media 
will exist for much longer, the answer is probably no. But what 
is more important is that good journalism should continue to 
exist, with or without newspapers and other print media forms.

Ryland Fisher has almost 40 years of experience in the media industry as an editor, journalist, 
columnist, author, senior manager and executive. He is a former newspaper editor and 

works with several media companies in South Africa and abroad.  Ryland was a guest speaker at 
the journalism Student Achievement Awards ceremony at the ML Sultan Technikon. He is the 
author of Race (published 2007), a book dealing with race and racism in post-apartheid South 
Africa. His first book, Making the Media Work for You (2002), provided insights into the media 
industry. More recently, Ryland wrote a book about the history of the Atlantic Philanthropies in 
South Africa, and his fourth book, about The South Africa We Want To Live In, will be published 
in 2020. He writes a weekly column for the Weekend Argus, called Thinking Allowed, dealing 
mainly with socio-political issues, and occasional articles for other publications in South Africa 
and abroad.  

Footnotes 
1.	 Making the Media Work for You – Ryland Fisher (Ryland Fisher Communications, 2002)
2.	 ‘Newspaper circulation: Look to your niche’ Financial Mail Ad Focus, 22 August 2019 https://www.businesslive.co.za/redzone/news-insights/2019-08-22-news	
	 paper-circulation-look-to-your-niche/
3.	 Media24 website https://www.media24.com/newspapers/daily-sun/
4.	 The Media magazine https://themediaonline.co.za/2014/10/a-day-in-the-life-of-the-daily-sun/
5.	 Caxton website https://caxton.co.za/about/
6.	 South African History Online website https://www.sahistory.org.za/article/information-scandal
7.  From Naspers’ website https://www.naspers.com/about
8.  Independent Media website https://www.independentmedia.co.za/our-company/about-us/
9. 	 Sowetan, Timeslive https://www.timeslive.co.za/news/south-africa/2019-11-06-its-official-arena-holdings-is-the-new-owner-of-sunday-times-business-day-
	 sowetan/
10.  From Arena Holdings website https://arena.africa/brands/


