
86Robin Sewlal

30. Role and impact of the media 
in politics  

Sibusiso Ngalwa

Addressing the International Press Institute (IPI) Congress 
in Cape Town on 14 February 1994, Nelson Mandela said, 

“A critical, independent and investigative press is the lifeblood 
of any democracy. The press must be free from state interference. 
It must have the economic strength to stand up to the blandishments 
of government officials. It must have sufficient independence from 
vested interests to be bold and inquiring without fear or favour. 
It must enjoy the protection of the constitution, so that it can 
protect our rights as citizens.” 
	 Political reporting has been the cornerstone of newspapers 
in South Africa. Some of the most riveting revelations have 
been in print media with newspapers like the Sowetan, Mail & 
Guardian, Sunday Times and City Press being at the forefront of 
such reporting. This context is particularly important especially 
as critical media is under threat due to financial pressure. The 
freedom and independence of the press that Mandela spoke 
about in 1994 is being threatened by such pressure. It is a foregone 
conclusion that print media already faced an existential crisis 
brought about by the increase in audiences consuming their 
news through digital platforms.
	 Writing in his important research Paying the piper - looking 
at digital transformation and its impact on the sustainability 
of the media and journalism in South Africa - Professor Harry 
Dugmore wrote: 
“The print media is in one sense a manufacturing operation, 
with a high cost of sales as well as high operational costs, as opposed 
to broadcasting, where apart from broadcasting equipment and 
the cost of transmitters, operational costs, such as salaries, are 
paramount. For broadcasting, every new listener is free, and for 
online operations, every new reader is almost free. For print, 
every new copy sold costs money to print and distribute. Ratios 
of copies printed to copies sold need to be carefully monitored. 
Too few printed copies affect the potential for sale: too many 
copies sold mean high returns of newspapers or magazines that 
cost money to print but have to be pulped. In that sense print 
publications are a 19th or 20th century technology, facing obsolescence 
along with records, CDs, DVDs, videotape and cassette recording.” 
	 The print media may have been a 20th century technology, 
but it has played a crucial role in shaping our democracy and 
exposing the ills of the apartheid state as well as post-democratic 
malfeasance. The South African democratic project may have 
been hailed as a “miracle”, but the reality is that it was hard won. 
Without the critical media. which exposed some of the worst 
atrocities of the early 90s, the excesses of the corrupt authorities 
towards the end of apartheid may have remained unknown.
	 Times have changed and so has the face of political reporting. The 

political violence of the 90s, particularly in the former Transvaal 
and modern-day KwaZulu-Natal (KZN), dominated the news 
pages. The random shootings and the killings were too many. 
The massacres were countless. Yet brave journalists went into 
the lion’s den to bring us those stories. The names of Cyril Madlala, 
Paddy Harper, Fred Kockott and Sipho Khumalo stand out 
as some journalists who documented the political violence in 
KZN.

“Political reporting has 
been the cornerstone 
of newspapers in 
South Africa”
	 Mandela’s speech at the IPI Congress was an important one. 
He went on to say, “I have often said that the media are a mirror 
through which we can see ourselves as others perceive us, warts, 
blemishes and all. The African National Congress has nothing 
to fear from criticism. I can promise you, we will not wilt under 
close scrutiny. It is our considered view that such criticism can 
only help us to grow, by calling attention to those of our actions 
and omissions which do not measure up to our people’s  
expectations and the democratic values to which we subscribe.” 
	 When Mandela uttered those words, he had no idea that in 
May 2012 the very same ANC - through its spokesman Jackson 
Mthembu - would lead a campaign for the boycott of the City 
Press. “Don’t buy City Press, don’t buy”, Mthembu chanted at 
an ANC march to protest the controversial The Spear artwork, 
which depicted former President Jacob Zuma with his genitals 
exposed. The ANC’s secretary-general at the time, Gwede 
Mantashe called for the boycott of the paper by “all peace-loving 
South Africans”. This was all because the newspaper had refused 
to take down an image of the controversial painting by Brett 
Murray from its website. The City Press finally buckled under 
the pressure, and removed the image, with editor Ferial Haffajee 
telling a radio station that she had had a rethink of her original 
position on the posting of the image on the newspaper’s site. 
Many have argued that Haffajee capitulated due to pressure from 
the ANC. That may have been true. However, other editors have 
taken a different view on The Spear matter. Writing in the now 
defunct The Times newspaper, current Sunday Times editor 
Sthembiso Msomi eloquently explained why the The Spear was 



Reflections of the South African Media: 1994-201987

offensive to black people. Msomi wrote about black men of all 
ranks - from the doctors and clerks, to cleaners and gardeners 
– being forced to strip naked and be examined by a doctor for 
diseases upon arrival in Johannesburg during apartheid South 
Africa. Ukuthawuza, as the Drum-era writers had dubbed the 
practice, was a humiliating equaliser for all black people. Therefore, 
while black South Africans may be proponents of freedom of 
expression, the idea of a white man (Murray) painting Zuma 
with his genitals exposed was a difficult one to swallow - regardless 
of how one felt about Zuma. This was yet another example of 
the robustness of our media space where thinkers from different 
backgrounds opined on the matter. There may have been some 
political intolerants, but the South African media space allows 
for all voices to be heard.

	 Intolerance towards critical reporting is not only the preserve 
of the ANC. Helen Zille, during her time as the Western Cape 
premier, showed similar intolerance when she issued a directive 
to provincial heads of departments to cancel their subscription 
to the Cape Times in 2015. Zille was still the DA leader at the 
time. The Sunday Times, South Africa’s largest weekly newspaper, 
had faced similar pressure from the government of Thabo 
Mbeki. In 2007, at the height of the debate about the 
government’s attitude towards HIV/Aids, the newspaper 
published the exposé Manto: a drunk and a thief. The article 
exposed how the unpopular former health minister, Manto 
Tshabalala-Msimang had allegedly jumped a queue to receive 
a liver transplant. The article went further and alleged that 
Tshabalala-Msimang had damaged her liver through years of 
excessive drinking and had a previous conviction for theft. 
Mbeki was far from impressed - with former minister in the 
presidency Essop Pahad calling for an immediate boycott on the 
Sunday Times. 
	 South Africa’s post-democratic history would not be complete 
without an account of Mandy Rossouw’s role in exposing the 
“monument of corruption” that is Jacob Zuma’s Nkandla 
compound. With her reporting in the Mail & Guardian, she 
was the first to shine the light on the exorbitant amount spent 
to renovate former President Jacob Zuma’s private residence 
in Nkandla. This was under the guise of a security upgrade. 
In 2009, Rossouw wrote in the Mail & Guardian that Zuma 

was renovating his Nkandla homestead for a “whopping price 
of R65 million, and the taxpayer is footing the largest chunk 
of the bill”. But it later turned out that the figure was grossly 
understated, and we learnt the entirety of the project would set 
the taxpayer back a “whopping” R246 million - through cost 
escalation and blatant corruption. Despite the obfuscation, 
lies and a coverup by a bevy of government ministers, the true 
extent of the Nkandla project was laid bare. What started as a 
newspaper report by the intrepid Rossouw in 2009, ultimately 
led to former Public Protector Advocate Thuli Madonsela’s aptly 
naming of the final report on Nkandla, Secure in Comfort. What 
was initially said to be basic security upgrades, ended up with 
a swimming pool, an amphitheatre, underground bunkers, a 
clinic and helipad. 
	 I would argue that the reporting on Nkandla and the wastage 
in the face of grinding poverty and unemployment in South 
Africa played a role in turning the public’s, and, more importantly, 
the ANC membership’s, attitude towards Zuma. For a man 
who rose to power on the back of a pro-poor ticket, Zuma was 
the ultimate “man of the people”. But it soon emerged that no 
sooner was he in power, did he begin to be drowned in the 
trappings of comfort and fall into the clutches of the insidious 
Gupta family. Zuma turned a blind eye to the Guptas’ looting of 
the state. Having finished a 10-year, two-term presidency, Zuma 
was determined to continue exerting influence as he actively 
campaigned for his ex-wife, Dr Nkosazana Dlamini-Zuma to 
succeed. But ANC members had other ideas as they elected 
Cyril Ramaphosa as president. For the country to heal and 
recover from the gouging by the Guptas, Zuma and their lot, 
they opted for the relatively safer pair of hands of Ramaphosa. 
Without that initial article, which appeared in the Mail & 
Guardian’s edition of 1 December 2009, the history of this 
country would have been a different one. The seed of the tree 
that ultimately toppled Zuma was planted then.
	 Despite the political intolerance and hyper-sensitivity to 
critical journalism, political reporting in a democratic South 
Africa cannot be compared to the state under apartheid. By the 
time the ANC won the 1994 election - triumphing over decades 
of oppressive white minority rule and apartheid - there were 
about 100 laws, enacted by the apartheid state, that censored the 
media. Press freedom was a faraway dream. We come from an 
era where newspapers could not report on banned organisations 
like the ANC, the South African Communist Party. It was only 
from 1990, following the unbanning of the liberation movements 
by head of state FW de Klerk and the release of Mandela, that 
the South African media could report on such activities.
	 Reflecting on this period, the South African National Editors’ 
Forum founding member Raymond Louw wrote: 
“The removal of the banning orders meant that the media could 
report on the statements and activities of ANC members and 
those of other parties which had been strictly prohibited during 
most of the 42 years apartheid was in force. The police and 
other authorities had backed off from applying the restrictive 
laws still on the statute books.”               
	 More importantly, the change meant an end to the harassment, 



88Robin Sewlal

beatings, torture and jailing of journalists who stood up to 
apartheid and who tried to tell the public what was really going 
on. 
	 The media may be free to report in South Africa, but the 
tough economic climate and the over-reliance on the tradition 
of advertising has allowed the government to use its sizable 
advertising budget in a carrot and stick manner. Anecdotal 
evidence points to the fact that media houses that are considered 
to be hostile are not given any advertising. But the picture is a 

lot more rosy for the digital media platforms which continue to 
grow.
	 Political journalism has mostly permeated print products, 
and, as recent history has shown, the threat of closure of the 
Mail & Guardian would rob this country, and the journalism 
industry, of an important player. But, at the same time, the 
emergence of platforms like the Daily Maverick is small comfort. 
News24’s growth also bodes well for the consumption of journalism.

References 
1.	 De Wet, P. 2012. Boycott fails but City Press agrees to drop ‘The Spear’. 
	 Available: https://mg.co.za/article/2012-05-28-boycott-fails-but-city-press-agrees-to-drop-the-spear/ (Accessed 6 May 2020).
2.	 Dugmore, H. 2018. Paying the piper: The sustainability of the news industry and journalism in South Africa in a time of digital transformation and political 		
	 uncertainty. Available: https://themediaonline.co.za/wp-content/uploads/2018/05/PAYING-THE-PIPER-The-sustainability-of-the-news-industry-and-journal	
	 ism-in-South-Africa-in-a-time-of-digital-transformation-and-political-uncertainty.pdf (Accessed 4 May 2020).
3.	 Louw, R. 2014. The evolution of the African media. 
	 Available: https://themediaonline.co.za/2014/04/the-evolution-of-african-media-over-20-years-south-africa/ (Accessed 6 May 2020).
4.	 Mandela, N. 2014. Nelson Mandela’s address to the International Press Institute Congress Cape Town, 14 February 1994. 
	 Available: https://www.sahistory.org.za/archive/nelson-mandelas-address-international-press-institute-congress-cape-town-14-february-1994 
	 (Accessed 5 May 2020).

Sibusiso Ngalwa has 17 years of experience, and held a number of senior positions at various 
publications. He was politics editor at the Sunday Times and editor-in-chief of the Daily 

Dispatch and DispatchLive. Sibusiso has worked as a parliamentary correspondent for Independent 
Media. He is the politics editor at Newzroom Afrika. Sibusiso is a journalism alumnus of the 
Durban University of Technology, and is chairperson of the South African National Editors’ 
Forum. 


