
Reflections of the South African Media: 1994-201983

27. Does print media have a future?  
Ryland Fisher

I asked my 20-something daughter whether she thought print 
media, especially newspapers, will continue to exist, and 

she immediately said “no”. Her reason is that young people 
have other ways of finding news nowadays. Recent newspaper 
circulation figures appear to bear out this belief. In December 
2001, the circulation of the Sunday Times, South Africa’s biggest 
weekly newspaper, was 503 000. 1 Its circulation has dropped by 
more than 50 per cent to just over 240 000. 2

	 Other newspapers have shown similar spectacular declines: 
The Star, once the biggest daily newspaper in Gauteng, was sell-
ing 163 963 copies in 2001. It has fallen, according to the Audit 
Bureau of Circulation, to 71 692, the Business Day from 33 388 
to 18 377 as well as  The Cape Times, which I edited until the 
end of 1999, from 48 748 to 29 530.
	 Not one publication has seen an increase in circulation in 
recent years. Even the Daily Sun, South Africa’s largest daily 
newspaper which was founded by the brilliant newspaperman, 
Deon du Plessis in the early 2000s and caused a disruption in 
what was already a congested market, has seen its circulation de-
clining gradually, and sometimes rapidly, over the past few years. 
It’s on 105 131, 3 after having reached highs of more than 300 
000 in earlier years. What is also significant is that the Daily Sun’s 
readership has always been significantly higher than most other 
publications: at one point each copy had about 20 readers. 4 This 
high readership proved that literacy was not a problem as far as 
potential newspaper readership goes. Relevance and usefulness 
of the media were probably bigger factors.

“it is not the medium 
but the quality of the 
journalism that is 
important”
	 If this decline in newspaper circulation continues, it is likely 
that the prediction by the doomsayers – that the end of print 
media is nigh – will probably be realised in a few years’ time, if 
that long.
	 I have spent most of my career in print media, mainly 
newspapers. I am one of those with ink in my blood, as they 
say in the industry. I have worked at and with many newspa-
pers, and have seen a few close over the course of my career. 
The first newspaper I worked at, the Cape Herald, targeted the 
“coloured” community of Cape Town. It was owned by the then 
Argus Company, but it was a paper that understood its constitu-
ency and, during the time I worked there, I did not forsee that 

it would ever close. The Cape Herald closed in the early 1990s, 
when the trend was to close newspapers that served defined 
ethnic communities. In some ways, the Cape Herald became a 
victim of the non-racial society we were supposedly all trying to 
achieve.
	 When I was working for the Sunday Times, where I had first 
been tasked with transforming an Extra edition aimed at the 
“coloured” community into a non-racial Metro publication, I 
succeeded. I later was moved to Durban, where my editor asked 
me to do the same: transform the “Indian” Extra into a non-
racial Metro publication. I failed hopelessly.
	 After the Cape Herald, I worked at a series of alternative, 
anti-apartheid community newspapers. They included Grass-
roots, South, and New Nation, all of which have since closed. 
But the reason for them closing was different to the commercial, 
mainstream newspapers. Most of these newspapers depended 
on funding from overseas organisations and countries which 
were sympathetic to the struggle against apartheid. When 
we became a democracy, many of these overseas funders no 
longer saw the need to support anti-apartheid organisations, 
and decided that they wanted to support the African National 
Congress government directly. This led to the demise of many 
non-governmental organisations, including community media 
throughout the country. The only alternative newspaper of 
that generation that still exists, but is also going through tough 
times, is the Mail & Guardian, which used to be known as the 
Weekly Mail. Another, Vrye Weekblad, was recently relaunched 
as an online publication.
	 As part of trying to redress the wrongs of the past, the 
relatively new government set up the Media Development 
and Diversity Agency (MDDA) - which was co-funded by the 
media conglomerates – as a way of funding community media. 
Community media at the time consisted mainly of newspa-
pers, but there were also quite a few radio stations and even 
one or two television projects, such as Cape Town TV and 
Soweto TV. Most of the projects funded by the MDDA have 
been struggling, and some have closed because they were not 
able to attract advertising, which is the lifeblood of any media 
entity. None of the newspaper projects funded or started by the 
MDDA, I am afraid to say, achieved any remote success over the 
past 25 years of democracy. Most of them have been struggling, 
and hoping that government advertising would come to their 
salvation, but it has not.
	 The Association of Independent Publishers represents grass-
roots community newspapers (both online and print) through-
out South Africa, but many of them have not been started with 
MDDA support. “There are over 200 AIP members who publish 
more than seven million copies per month (reaching close to 
28 million readers). Over 70% of our publishers are black, and 



84

our publications service the most rural parts of the country,” 
says executive director Carol Mohlala. “AIP member publica-
tions are distinct from mainstream media owned by large media 
groups like Media 24, Independent Media, Caxton Group and 
Tiso Blackstar. Members publish primarily in rural areas and 
disadvantaged communities, in a diverse range of languages 
and service a diverse range of interests. 85 members publish in 
a combination of English, Afrikaans and a local language. 78% 
of publications are black-owned with 28% owned by women. 
Our geographical communities range from rural Cofimvaba to 
the urban people of Bonteheuwel, Heideveld and the Cape Flats, 
from Makhado to Gansbaai, Mangaung to Jozini and many 
more in between.”
	 A worrying trend with community newspapers today is that 
they are still too dependent on government, and always look 
to it to come up with solutions to their problems. They fail to 
understand that, in order for newspapers to attract advertising 
support, it needs a decent circulation, and this will only come 
about if they provide their readers with relevant and engaging 
content. Too many newspapers, community or mainstream, 
seemed to have forgotten their mandate to “inform, educate and 
entertain”.
	 There is another group of community newspapers in South 
Africa which would not qualify to belong to the AIP because 
they are owned by one of the big media houses, Caxton, which 
also has printing presses throughout the country. According to 
their website, Caxton owns about 120 community newspapers, 
some of it in partnership with local owners, but most of them 
directly. 5  Caxton, which was started by entrepreneurs Terry 
Moolman and Noel Coburn in 1980, also owns The Citizen 
newspaper and several magazines, and is one of the four big 
companies that have dominated the South African media land-
scape, and especially the newspaper industry, since the days of 
apartheid. The other companies are Independent Media, which 
used to be known as the Argus Company for most of its life 
(its first title, the Cape Argus, was founded in 1857), Media 24 
(which was started as Naspers in 1915), and what is now known 
as Arena Holdings, but has gone through a succession of names 
over the past few decades, including South African Association 
Newspapers, Times Media Limited and Tiso Blackstar. Caxton’s 
only major daily newspaper, The Citizen, was started as part of a 
secret propaganda project of the National Party government in 
the mid-1970s. It was later exposed as part of the Information 
Scandal which led to the resignation of several ministers. 6 The 
first “owner” of The Citizen, which he bought with government 
money, was Dr Louis Luyt. He later became the president of the 
South African Rugby Union, and who controversially sum-
moned President Nelson Mandela to give evidence in a court 
case that he brought against the former statesman. Mandela 
attended court thereby demonstrating that he was not above the 
law,
	 Media24 was until recently the South African wing of 
Naspers, which has now grown into an international company. 
Naspers describes itself as “a global internet group and one of 
the largest technology investors in the world”. 7  Naspers was 

reportedly founded in 1915, under the name De Nasionale Pers 
Beperkt, as a publisher and printer of newspapers and maga-
zines. The company was set up to support Afrikaner national-
ism, and immediately launched its first newspaper, Die Burger, 
followed by its first magazine, Huisgenoot, the following year.
	 Independent Media is still South Africa’s biggest mainstream 
newspaper company, owning nine daily newspapers and 10 
weekend titles. They also own 11 community newspapers, all 
serving local areas in the Cape Town metro. The company now 
describes itself as “one of South Africa’s leading multi-platform 
content companies”. 8  The company owns The Star, Pretoria 
News, Daily News, The Mercury, Cape Times, Cape Argus, 
Sunday Independent and Sunday Tribune, among others. It 
further owns the Zulu-language I’solezwe and the Xhosa ver-
sion, I’solezwe lesiXhosa. The company has ownership of GQ 
men’s magazine. Independent’s forerunner, the Argus Company, 
was owned by Anglo American for decades until they sold the 
company in 1994 to an Irish company headed by billionaire 
Sir Anthony O’Reilly. It sold the company to a South African 
consortium, led by Dr Iqbal Surve’s Sekunjalo Group, in 2013. 
	 Arena Holdings is the new name given to the company pre-
viously known as Tiso Blackstar after it was bought by Lebashe 
Investment Group, led by entrepreneur Tshepo Mahloele. 9 
Arena owns the crown jewel of newspapers in South Africa, 
the Sunday Times, along with other titles, such as the Sowetan, 
Daily Dispatch and Eastern Province Herald. It also owns busi-
ness publications, Business Day and the Financial Mail. 10

	 Most media companies now have websites and dabble in 
social media, but some are more serious than others. Media24 
leads the way with everyone else trying to catch up. But this is a 
more contested market than newspapers, and South Africa’s big 
media companies, with their long histories, now have to con-
tend with a host of smaller local competitors along with major 
international competitors like Google and Facebook.
	 As someone who has been in the industry for almost 40 
years, I have become accustomed to having to survive in 
changing environments. When I started out, we were still us-
ing manual typewriters, and had to type each story in tripli-
cate. Nowadays, I sometimes type my weekly columns on my 
mobile phone. I have always been driven by a belief that what is 
important is not the medium, but the quality of the journalism. 
Despite the flood of information that is available on the internet 
and on social media, people will always be prepared to pay for 



Reflections of the South African Media: 1994-201985

good journalism, despite the platform it is on. Journalism, that 
people find relevant, useful and informative, will always be 
able to find a home. As convener of the Vodacom Journalist of 
the Year competition, arguably South Africa’s most prestigious 
journalism awards, I led the process a few years ago to grant 
awards based on content and not on platforms, which had been 
the case for almost two decades. The decision has been proven 

to be correct, because we have discovered news outlets that we 
did not know exist – and they produce excellent journalism.
So, to the question of whether newspapers or print media will 
exist for much longer, the answer is probably no. But what is 
more important is that good journalism should continue to ex-
ist, with or without newspapers and other print media forms.

Ryland Fisher has almost 40 years of experience in the media industry as an editor, journal-
ist, columnist, author, senior manager and executive. He is a former newspaper editor and 

works with several media companies in South Africa and abroad.  Ryland was a guest speaker at 
the journalism Student Achievement Awards ceremony at the ML Sultan Technikon. He is the 
author of Race (published 2007), a book dealing with race and racism in post-apartheid South 
Africa. His first book, Making the Media Work for You (2002), provided insights into the media 
industry. More recently, Ryland wrote a book about the history of the Atlantic Philanthropies in 
South Africa, and his fourth book, about The South Africa We Want To Live In, will be published 
in 2020. He writes a weekly column for the Weekend Argus, called Thinking Allowed, dealing 
mainly with socio-political issues, and occasional articles for other publications in South Africa 
and abroad.  

Footnotes 
1.	 Making the Media Work for You – Ryland Fisher (Ryland Fisher Communications, 2002)
2.	 ‘Newspaper circulation: Look to your niche’ Financial Mail Ad Focus, 22 August 2019 https://www.businesslive.co.za/redzone/news-insights/2019-08-22-news	
	 paper-circulation-look-to-your-niche/
3.	 Media24 website https://www.media24.com/newspapers/daily-sun/
4.	 The Media magazine https://themediaonline.co.za/2014/10/a-day-in-the-life-of-the-daily-sun/
5.	 Caxton website https://caxton.co.za/about/
6.	 South African History Online website https://www.sahistory.org.za/article/information-scandal
7.  From Naspers’ website https://www.naspers.com/about
8.  Independent Media website https://www.independentmedia.co.za/our-company/about-us/
9. 	 Sowetan, Timeslive https://www.timeslive.co.za/news/south-africa/2019-11-06-its-official-arena-holdings-is-the-new-owner-of-sunday-times-business-day-
	 sowetan/
10.  From Arena Holdings website https://arena.africa/brands/


