
Reflections of the South African Media: 1994-201989

29. Snapshot of the SABC  
Selwyn Bartlett

The South African Broadcasting Corporation (SABC) was 
established by the government in 1936 with radio services 

offered first in English and Afrikaans, and, later, in the various 
African languages. During the National Party rule from 1948, it 
came under increasing accusations of being biased towards the 
ruling party. At one time, most of its senior management were 
members of the Broederbond (the Afrikaner secret society), and 
from institutions like Stellenbosch University. The SABC was a 
radio service until the introduction of television in 1976. 
 Since the first democratic government was elected into 
power in 1994, the SABC has been through various board and 
senior management changes resulting in numerous trajectory 
patterns, both negative and positive, for media diversity in the 
country. The rise of democracy in South Africa had a significant 
shift on the broadcasting laws of the country. The Independent 
Broadcasting Authority Act was designed to make provision 
for the licensing of community and commercial broadcasters 
as well as for the transformation of the SABC from a state to 
a public broadcaster. During this transformation process, the 
SABC appointed its first black group chief executive, expe-
rienced journalist and business executive, Zwelakhe Sisulu. 
He was the third of five children of liberation struggle icons 
of South Africa, Walter and Albertina Sisulu. Anti-apartheid 
activist and teacher, Govin Reddy became chief executive of 
radio, and, subsequently, deputy group chief executive. Molefe 
Mokgatle was appointed chief executive of television, and la-
bour reporter Snuki Zikalala was appointed head of news at the 
SABC.

 A bouquet of pay-television became a reality in 1995 in 
South Africa when DStv was launched. This meant competi-
tion for SABC-TV. Fiercer competition was on the horizon 
when free-to-air channel eTV offered viewers more choice in 
1998. DStv capitalised on the need to better serve the Afri-
kaans market by introducing the KykNet channel in 1999. On 

4 February 1996, the SABC relaunched the TV1, CCV-TV and 
NNTV channels effectively becoming SABC 1, SABC 2 and 
SABC 3. The black population from the low to middle income 
group was the target audience for SABC 1 and SABC 2. Televi-
sion programming on SABC-TV channels during this era had 
brilliant content featuring, among others, the successful drama 
Shaka Zulu, based on the story of the life of the warrior king, 
and, which had worldwide success in the 1980s. It was produced 
by William C Faure. SABC 2 rarely broadcast live sports due 
to funding issues, and, instead, focused on sporting highlights, 
and played local afro-soul and pop music interludes in between 
shows. Splendid music shows included Afro Café and Soul’d Out 
Sessions.  During Nelson Mandela’s administration, to promote 
diversity and integrate the people of South Africa, the popu-
lar Afrikaans music shows Musiek Roulette and Noot vir Noot 
became part of the mix. 
 Six of the SABC regional stations, namely Radio Algoa, 
Radio Oranje, RPN Stereo, Radio Highveld, Radio Jacaranda 
and KFM were put up for sale. It collectively raised over R500 
million from private consortiums. Though a fairly tidy sum for 
the SABC at the time, it would have, in retrospect, preferred to 
hold on to the stations as they became huge money-spinners for 
their new owners. 
 The SABC got itself into the limelight for the wrong reason 
when Max Du Preez, an author, columnist, documentary film-
maker and founding editor of an Afrikaans newspaper the Vrye 
Weekblad, was dismissed by the SABC as editor/presenter of 
the award-winning weekly investigative programme Special As-
signment for gross insubordination over a documentary about 
witchcraft. This caused a major public outcry and dispute about 
whether the SABC was being transformed from an apartheid 
propaganda machine into a genuine public service broadcaster, 
or, again, becoming a government mouthpiece. The union 
called for an independent investigation into the climate of fear 
and intimidation within the SABC. The issue was around the 
independent role of the public broadcaster and its implications 
for media freedom. 
 In 2002, the public broadcaster became SABC Limited, 
and the state held 100% of its shares. The SABC launched the 
revised Editorial Policy after a process of consultations with 
the public and stakeholders throughout the country. The public 
broadcaster was required, in terms of the Broadcasting Act, to 
develop policies that were intended to ensure compliance with 
the Independent Communications Authority of South Africa 
(Icasa) Code of Conduct, the corporation’s licence conditions 
and legislation. During 2007, the SABC became the first South 
African broadcaster to launch a 24-hour television news chan-
nel. The channel was transmitted on the Vivid platform across 
the African continent and on regular SABC channels after 



90

midnight. Vivid was used to offer free-to-air programming to 
outlying areas where there were no terrestrial television signals. 
Rights to the 2010 FIFA World Cup in South Africa were 
granted to both the SABC for free-to-air and to DStv pay chan-
nel Supersport.

“SABC was the first 
South African 
broadcaster to launch 
a 24-hour television 
news channel”
 A shake-up in the leadership at the public broadcaster 
resulted in the controversial Hlaudi Motsoeneng becoming 
its chief operating officer. He announced in May 2016 that 
footage of the destruction of property during protests in South 
Africa was banned from coverage. New guidelines for news 
broadcasts were cited as the reason. This caused outrage from 
various SABC journalists, civil society and media organisations. 
During the fracas, seven SABC journalists and a contracted 
worker were fired for opposing a policy guideline banning the 
broadcast of images of violent and destructive protests in South 
Africa, and the SABC’s stance on media freedom. This led to 
a protracted labour dispute. Icasa ruled in July 2016 that the 
SABC had to withdraw its resolution to ban the broadcasting 
of all violent protests as per its Code of Conduct. In addition, 
the journalists won a court case overturning their dismissal. In 

May 2016, Motsoeneng also made an announcement that all 
SABC radio stations must play 90% South African music with 
immediate effect. This decision was well received by the South 
African music industry as the outcome would see royalties be-
ing paid to composers. Further, this would create more on-air 
exposure for artists generating additional live gigs which, in 
turn, could boost the South African economy in numerous 
ways, including job creation at events, and the payment of taxes. 
However, the decision by Motsoeneng was not properly consid-
ered, and excluded public participation. The sudden change of 
music playlisting on SABC stations led to a loss of listenership 
and, accordingly, drop in revenue. A strategic plan would have 
worked if it was discussed with various role players including 
the public. Motsoeneng’s decisive measure was short-lived, and 
he was eventually shown the door at the SABC. The 90% ruling 
was shelved. In 2017, in line with Icasa’s regulations, all public 
broadcast radio stations amended their local music quotas from 
40% to 60% and public commercial stations from 25% to 35%.
With the recent appointment of new board members and senior 
management at the SABC, a statement, in 2018, was released 
of its intention to retrench nearly 1 000 permanent and 1 200 
freelance workers as part of the broadcaster’s restructuring 
strategy. In November 2018, the SABC warned that it would 
soon be unable to pay salaries unless a R3 billion guarantee was 
secured from government. The public broadcaster, however, 
abandoned its plans of mass retrenchments in 2019 for a period 
of 14 months pending a skills audit.
 At the time of writing, the future of the SABC hangs in the 
balance. Ongoing government bailouts are not the answer. The 
broadcaster is in serious need of a turnaround strategy to steer 
it on a path towards sustainability. It calls for competent leader-
ship and management where accountability counts.  

References 
1. Ahmed, A. 2016. SABC 8 have all been fired. 
 Available: https://www.news24.com/news24/SouthAfrica/News/sabc-8-have-all-been-fired-20160719 (Accessed 3 April 2020). 
2. Cupido, I., Zitha, T. and Motsoene, E. Living the legacy Annual Report 2018. 
 Available: htpps://www.sabc.co.za/sabc/wp-content/uploads/2018/09/SABCAR30Aug2018email-1.pdf (Accessed 3 April 2020).
3. Independent Communications Authority of South Africa. 2011. Annual Report 2010/11. 
 Available: htpps://icasa.org.za/icasa-annual-report-2010 (Accessed 3 April 2020).
4. Mc Greal, C. 1999. Sacking casts doubt on TV news. 
 Available: htpps://www.theguardian.com/world/1999/may/19/chrismcgreal (Accessed 3 April 2020).
5. Nemakonde, V. 2016. SABC to play 90% local music on radio. 
 Available: https://citizen.co.za/news/south-africa/1111209/sabc-to-play-90-local-music-on-radio/ (Accessed 3 April 2020).
6. South African Broadcasting Corporation. 2017. SABC embarks on editorial policies review process. 
 Available: htpps://www.sabcnews.com/sabcnews/?s=editorial+policy+review (Accessed 3 April 2020).

Selwyn Bartlett was a presenter on P4 Radio Cape Town (now Heart FM). He also served the 
station as production co-ordinator, and music manager before being promoted to program-

ming manager. In 2019, Selwyn acquired a Higher Certificate in Adult Education with distinc-
tion from the University of Cape Town. He runs a community radio broadcasting consultancy, 
and is a freelance presenter on Good Hope FM. He has served on the board of directors for the 
Cape Music Industry Commission. Selwyn has addressed a Radiocracy Roundtable at the Durban 
University of Technology.


